Posledního červencového dne zasedalo vedení Židovské obce v Praze (ŽOP). Podle zprávy z tohoto jednání informoval vrchní pražský rabín David Peter přítomné, že řada „nepřípustných exsesů“ rodiny člena J.J. poškozuje „obraz pražské židovské obce“. Za kauzou člena J.J. je především složitý rozvod a spor o dítě, který nedávno řešil i ústavní soud. Rabínovi Peterovi vadí, že se o celé věci píše v tisku, proto navrhoval, aby se ŽOP od některých kroků rodiny J.J. distancovala. První místopředseda František Bányai přišel s nápadem, že by se J.J. měl raději rovnou vyloučit. Vedení ŽOP s tím souhlasilo, protože J.J. prý závažně porušuje zásady židovského života a stanovy. K vyloučení je však potřeba získat souhlas reprezentace i shromáždění členů, které by se mělo konat koncem občanského roku.
Je těžké uvěřit, že vedení souhlasilo s takovým krokem. J.J. je ve složité životní situaci. Někomu se jeho chování určitě nemusí líbit, někoho může i niterně drásat, ale nespáchal žádný trestný čin. Oproti většině politických představitelů ŽOP je to ortodoxní věřící, pro něhož „zásady židovského života“ mají i konkrétní význam. Jeho vyloučením by ŽOP před médii získala jen formální alibi, protože J.J. nepřestane být židem, který se svými problémy žije v Praze.
Vedení bude jen těžko obhajovat jeho vyloučení, když u jiných členů se v minulosti neřešily společensky mnohem vážnější prohřešky. První věcí, kterou měli nejvyšší představitelé ŽOP udělat, bylo pozvat si J.J. na jednání, kde o něm vedli takovou vážnou debatu. ŽOP není politickou stranou nebo asociací finančních poradců. Je náboženskou společností, pro níž je milosrdenství jedním z hodnotových pilířů. Poslední měsíc židovského roku elul je stvořený pro pokání, nápravu chyb a křivd a pro dobrá předsevzetí. Vedení ŽOP by mohlo jít trochu příkladem a začít řešit nepříjemné problémy ve světle moudrostí našich velkých učenců.
Tím,že bude někdo vyloučen z obce ještě neznamená,že se problém vyřeší.Strčit hlavu do písku a dělat,že nic nevidím?Určitě se tím obec zbaví tohoto problému,místo toho,aby se snažila pomoci v řešení.Je to celé smutné.To,že se tento problém dostal do medií je ovšem nepříjemné ale když se dnes podíváme na bulvár,tak nic mimořádného.Prostě jsme součástí života v této zemi a tak nevím,co nás na tom tolik překvapuje….
Lauro, to vubec neni pravda. Vase lzi jsou účelové. Znam jeho pripad, jste zly! Jair bojuje za pravdu! Nic nevite!
Ja nejsem ZLÁ. A vím toho dost na to, abych toto mohla tvrdit. Boj za pravdu lživými pomluvami, to je přesně styl rodiny J.
Evidentně nevite nic.
Kde se to ubohé dítě nachází? Kdo je uloupil pro své potěšení a jak je psychicky zpracovává?
Že láska je holt láska, zpívala již kdysi česká diva L.B. a potvrdili to i mnohé náboženské aj občanské autority,není-liž pravda? Uvidíme, kerý Ajnštan to rozsekne.
Dítě nevypadá, že by nějak trpělo, viděl jsem ho a je to zdravý veselý kluk, který hezky umí žehnat na jídlo i po něm, nosí veřejně jarmulke i cicit. Láska je sice láska, ale na prvním místě je hlavně rozum a pokud vztah nefunguje, je čas jít o dům dál, což akorát prospěje oběma partnerům i dítěti. Ten kluk není už malý a je vnímavý, sám jistě pochopil, že to rodičům neštimuje, takový fakt se jen těžko skrývá.
https://www.youtube.com/watch?v=eaEXVYYa0ow
Přijde mi očividné, že mezi nimi neprobíhá žádná mediace (gišur), což je to jediné, co tu v danou chvíli může pomoci. Představa, že jedna nebo druhá strana něco získá z téhle zákopové války přes média a rabínské či státní soudy je scestná. Je prostě potřeba, aby si spolu s někým sedli, a dohodli, jak spolu budou po rozvodu vycházet. Je všeobecně známo, že sebelepší rozsudek se v téhle věci velmi špatně vymáhá, zatímco dohoda, kterou chápou a na níž mají zájem obě strany může jediná přispět ke smíru. Dítě potřebuje oba rodiče. Předpokládám, že ani jeden z nich na tom není tak, aby neznal proslulý rozsudek, který vynesl král Šlomo syn Davidův. 1 Kr 3,16-28
Protože si troufám tvrdit, že o téhle kauze něco má,lo vím, ráda bych zde uvedla na pravou míru pár věcí:
1. Z náboženského hlediska je tento velmi nešťastný spor o dítě marginální oproti záležitosti s agunou – pan J. J. totiž odmítá matce svého dítěte podepsat rozvodový list. To je problém a jeden z nejvíce neuralgických bodů tradičního judaismu – paní bez getu bude považována automaticky za vdanou a rozvést se nemůže, tím pádem ani znovu vdát. Je proto zvykem na pány, kteří přivedou ženu do podobné situace, vykonávat nátlak. Jedním ze způsobů je „cherem“ – dotyčný nesmí být volán k tóře a ostatní členové komunity se k němu nesmí přiblížit, v Izraeli jej posléze stát na návrh rabinátu uvězní až do podepsání rozvodového listu – takže kdyby se pan J. J. choval v Izraeli stejně jako teď v Praze, pravděpodobně by se už koukal na zdi cely někde v Negevské poušti.
2. Pan J. J. si mezitím našel za svojí manželku náhradu – v podobě dámy, která si nechává říkat „rebecin“ nebo „Lea A. J.“ – to je podle redakce v pořádku?
3. Z těchto důvodů vnímám krok Vedení ŽOP naopak se zadostiučiněním, totiž že se ŽOP začala konečně zabývat problémem řešení agunot, což je základní náboženská povinnost každého jednotlivce.
Prosím Vás, znáte se se ženou JJ? Můžete aktivně přispět k tomu, aby se rozvádějící se manželé dokázali dohodnout na rozvodu a na spolupráci po něm?
Ano, znám se s ní a ona je dohodě přístupná. Dokonce si ani nemyslím, že by hlavní překážkou k vyřešení věci byl pan J. J., myslím, že tou žábou na prameni je spíše jeho matka paní E. J. Problémem je to, že JJ požaduje vše a neslibuje nic, navíc už tolik slibů nedodržel, že se jeho (skoro)exmanželce nedivím, že mu nevěří.
No to si můžete myslet, ale takhle to tu psát ničemu neprospívá. Je pochopitelné, že jeden druhému nevěří. Nicméně neznám nikoho, kdo by otevřeně řekl, že je proti gišuru. Ani maminka JJ, můžete si o ní myslet, co chcete, přeci jen nestojí o to, aby její syn odmítal dát get. A už vůbec nikdo nestojí o ty trapné články v bulváru. Teď je prostě potřeba dohodnout kdy a kde a s kým bude gišur probíhat.
Jsem přesvědčen, že oba chtějí gišur. JJ i jeho žena. Nejlepší by teď bylo, kdyby se třeba jen písemně dohodli na tom, že opravdu gišur chtějí. Na tom ani jeden nic netratí a oba tím mohou jen získat. Nebudu teď nějakou dobu na internetu, ale jsem k zastižení na telefonu 776214682.
Proč by si pan J.J. nemohl najít novou ženu? Je přirozené žít přeci v páru a každý můž by k sobě měl mít i ženu, se kterou může mít rodinu a plodit děti. Každá žena J.J. po svazku bude přeci jasně, logicky a automaticky rebecin. Stejně jako udělala tešuva a poté se stala rebecin pani Elise P.A.. Mimochodem podle nejnovějších infomací je žena pana J.J. ta, která oddaluje rozvod. Podle mě to vypadá, že je celý případ mnohem zašmodrchanější, než se zdá.
At si najde koho chce, ale at se nejdrive rozvede (minimalne pokud se ta nova predstavuje jako rebecin). Vase informace jsou mylne.
…a zajímalo by mě, kdo s ním kdy a kolikrát promluvil a poradil mu, jak jednat a postupovat?
Naprosto souhlasím s výše uvedeným názorem! I když je pravda, že chování některých členů rodiny, z níž pan J.J. pochází, nebylo vždy pro židovskou obec „reprezentativní“ a mohlo některým příslušníkům obce vadit, je to v této věci nepodstatné. Ale vyloučit člena z obce, tedy pana J.J., je nepřijatelné!! Přesně jak autor píše: židem zůstane i tak.
Zdravím, nejde spíše o jeho free soužití s tou slečnou? To se moc s ortopraxí neslučuje.
No to by se potom musela vyloucit skoro cela obec ..
Ne. Nepamatuju si, že by tohle kdy někdo z pražské obce udělal. V takovéhle situaci nedat ženě get je s odpuštěním lumpárna, která škodí nejen dotyčnému JJ a jeho ženě, ale i nám všem. Vyloučení z obce je sice krajní krok, ale v tomhle případě mi přijde v pořádku, že je na stole. Pokud jejich soužití opravdu skončilo, má jí dát get. Nedat ženě get, když je po všem, to se prostě nedělá.
Aha, tak JJ naopak tvrdí, že překážky v rozvodu klade jeho žena. Každopádně je v zájmu všech, aby se situace co nejdříve urovnala.
JJ to tvrdí, nicméně pravda je jinde. JJ v zásadě podmiňuje vydání getu zastavením sporu o dítě, což v praxi znamená, že by jeho bývalá stáhla žaloby a smířila se s tím, že syna nikdy neuvidí. Což je lumpárna, přesně jak říkáte, neboť get má mýt vydán bezpodmínečně…