Čtrnáctého května uplyne 70 let od vyhlášení nezávislého Státu Izrael, třebaže jeho občané letos oslavili den nezávislosti (hebrejsky Jom ha-acmaˈut) v souladu se židovským kalendářem již 18. a 19. dubna. Významné výročí přimělo prezidenta Světového židovského kongresu Ronalda Laudera ke značně kritickému zamyšlení o současné situaci židovského státu, jež uveřejnil na stránkách deníku The New York Times. Pro naše čtenáře je přinášíme v českém překladu:
Blíží se 70. výročí založení Státu Izrael. Proměna zranitelného židovského státu mého dětství v silnou a prosperující zemi dneška mě naplňuje hrdostí. Jako prezident Světového židovského kongresu věřím, že pro identitu každého Žida je Izrael zcela zásadním prvkem, a pro mě osobně je druhým domovem. Ale dnes mám starost o budoucnost země, již mám tak rád.
Pravda, izraelská armáda je mocnější než jakákoliv jiná na Blízkém Východě. A ano, ekonomická síla Izraele je známá na celém světě: izraelské technologie, inovace, podnikatelský duch jsou oceňovány v Číně, Indii i v Silicon Valley. Avšak židovský demokratický stát čelí dvěma vážným hrozbám, jež, myslím, mohou otřást jeho samotnou existencí.
První hrozbou je možnost selhání dvoustátního řešení (řešení izraelsko-palestinského konfliktu vznikem dvou států – izraelského a palestinského, pozn. red.). Jsem konzervativec a republikán, stranu Likud podporuji od osmdesátých let 20. století. Skutečností však je, že mezi řekou Jordánem a Středozemním mořem žije 13 milionů lidí; téměř polovinu z nich tvoří Palestinci.
Budou-li současné trendy pokračovat, stane Izrael tváří v tvář neúprosné volbě: má Palestincům udělit plná práva a přijít tím o svou povahu výlučně židovského státu, nebo jim má práva upřít a pozbýt tím charakteru demokracie? Jedinou možnost, jak odvrátit oba nepřijatelné výsledky, představuje je řešení v podobě vzniku dvou států.
Prezident Trump a členové jeho tým jsou odhodláni usilovat o mír na Blízkém východě. Arabské státy, jako Egypt, Jordánsko, Saudská Arábie a Spojené Arabské Emiráty jsou dnes Izraeli nakloněny víc než kdykoliv v minulosti. A na rozdíl od mediálních zpráv jsou vrcholoví palestinští představitelé připraveni k okamžitému zahájení přímých jednání, jak mi sami řekli. Ovšem někteří Izraelci a Palestinci prosazují iniciativy, které tuto šanci hatí.
Palestinské podněcování a zatvrzelost jsou destruktivní. Neméně destruktivní jsou plány záborů území protlačované pravicí a rozsáhlá výstavba židovských osad překračující dělící linii. Na Západním břehu v uplynulých letech rostly a expandovaly osady na územích, která se pravděpodobně stanou součástí palestinského státu ať už bude zakotven v jakékoliv dohodě, k níž jednoho dne dojde. Úzkoprsá izraelská politika tak vytváří nevratnou realitu jednoho státu.
Druhou hrozbou je kapitulace Izraele před náboženskými extremisty a prohlubující se roztrpčenost židovské diaspory. Ultraortodoxní Izraelci, kteří mají pod kontrolou rituální život a svatá místa státu, neakceptují většinu Židů žijících mimo Izrael. Sedm z osmi milionů Židů v Severní Americe, Evropě, Jižní Americe, Africe a Austrálii se hlásí k moderní ortodoxii, konzervativnímu či reformnímu judaismu, nebo jsou sekulární. Zejména v posledních několika letech mnozí z nich začínají pociťovat, jak se k nim národ, který podporují politicky, finančně a duchovně, obrací zády.
Židovský stát se odcizil velké části židovského národa, protože se podřizuje tlaku, jenž v Izraeli vyvíjí menšina. Tato krize je obzvlášť výrazná mezi příslušníky mladé generace, kteří jsou převážně sekulární. Rostoucí počet židovských mileniálů – zejména v USA – se od Izraele distancuje, protože jeho politiku shledávají v rozporu se svými hodnotami. Vyústění tohoto procesu nepřekvapí: asimilace, odcizení a závažná eroze sounáležitosti mezi židovskou komunitou a židovskou domovinou.
V uplynulých desetiletích jsem navštívil židovské komunity ve více než 40 zemích. Členové každé z nich vyjádřili starosti a obavy z budoucnosti Izraele a jeho vztahu se židovskou diasporou. Mnoho neortodoxních Židů, včetně mě, má za to, že šíření státem vynucované religiozity proměňuje moderní, liberální izraelský národ v polo teokratický. Velká většina Židů na celém světě neakceptuje vylučování žen z určitých náboženských praktik, přísné zákony konverze nebo zákaz rovnostářských modliteb u Západní zdi. Jsou zděšení, že se Izrael odklání od humanistické vize Theodora Herzla a nabývá charakter, jenž neodpovídá hodnotám, z nichž se zrodil, ani duchu 21. století.
Vedení židovského světa vždy ctilo rozhodnutí izraelského voliče a konalo v souladu s demokraticky zvolenou izraelskou vládou. Jsem si rovněž dobře vědom, že se Izraelci nacházejí v prvních liniích, obětují se, dnes a denně riskují své životy, aby Židé na celém světě přežili a prosperovali. Jsem jejich věčným dlužníkem.
Ale někdy si loajálnost žádá přítele, který promluví a vysloví i nepříjemnou pravdu. A pravda je, že přízrak řešení v podobě jednoho státu a zvětšující se trhlina mezi Izraelem a diasporou ohrožují budoucnost země, kterou mám tak nesmírně rád.
Stojíme na rozcestí. Rozhodnutí, která Izrael v nadcházejících letech učiní, předznamenají osud našeho jediného a jedinečného židovského státu – a jednotu našeho lidu. Musíme změnit směr. Musíme prosadit dvoustátní řešení a nalézt společné východisko, abychom zajistili úspěch našeho národa.